.
.
.
c
MUSIC
Matki. Żony. Kochanki. Rewolucjonistki. Muzyczne portrety zapomnianych kompozytorek
Polskie Tria Fortepianowe
edge music studio
kto?
Marta Wryk (mezzosopran)
GLaura Kluwak-Sobolewska (fortepian)
kiedy?
25 października 2024, G. 19.00
Wydarzenie na ŻYWO
WSTĘP WOLNY
Gorąco zapraszamy na wieczór z muzyką klasyczną, w którym mezzosopranistka Marta Wryk przedstawi historię i pieśni pomijanych zwykle przez historię muzyki i programy koncertowe kompozytorek takich jak Ethel Smyth, Pauline Viardot, Dora Pejacevic, Germaine Taifferre, czy Stefaina Turkewicz. Na fortepianie za zagra prof. Laura Sobolewska - Kluwak.
Ten niecodzienny format koncertowy ma za zadanie nie tylko przybliżyć słuchaczom muzykę twórczyń, które niesłusznie zostały pominięte przez kanon muzyki klasycznej, ale też przedstawić ich historie, zmagania, którym musiały sprostać jako kobiety-pionierki w niezwykle zmaskulinizowanym świece kompozytorskim a także zadać pytania o równouprawnienia w świecie muzyki klasycznej dziś.
MARTA WRYK
Pochodząca z Poznania mezzosopranistka, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie oraz Manhattan School of Music w Nowym Jorku. Występowała m.in. w Concertgebouw w Amsterdamie, Symphony Space w Nowym Jorku, Tonhalle w Düsseldorfie, Filharmonii w Kolonii, Filharmonii w Luksemburgu, Sali Koncertowej NOSPR w Katowicach, Oper Köln, Hessisches Staatstheater w Wiesbaden, Staatstheater Hannover, Oper Theater Bonn, Theater Wuppertal oraz na Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Festiwalu Mozartowskim i Festiwalu Warszawa Singera w Warszawie, Wiesbadner Meifestspiele, Sinfonia en Périgord we Francji, Caramoor Festival oraz Chautauqua Festival w Nowym Jorku. Od 2021 jest solistką teatru w Bielefeld. W tym sezonie wystąpi w m.in. w partiach Donny Elwiry w Don Giovannim, Niklausa w Opowieściach Hoffmanna oraz Eunice Hubbel w Streetcar named desire. W repertuarze koncertowym wystąpi m.in w Filharmonii Gorzowskiej, Rudolf Oetkher Halle w Bielefeld oraz na Uniwersytecie Muzycznym w Tiranie. Mająca w dorobku ponad 40 ról operowych na scenach Europy i USA śpiewaczka angażuje się również w edukację obywatelską poprzez sztukę. Współtworzyła i prowadziła warsztaty kreatywności i improwizacji dla takich organizacji, jak Oper Bonn, BTVN 2020, European University Alliance for Global Health i Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci. www.martawryk.com
Laura Kluwak – Sobolewska
Pianistka kameralistka, profesor sztuki, Kierownik Katedry Pieśni i Kameralistyki Wokalnej w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu.
Ukończyła z wyróżnieniem studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Waldemara Andrzejewskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu. W 2003 roku uzyskała stopień doktora sztuki, a w 2013 r. stopień doktora habilitowanego. Jest laureatką krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych.
Prowadzi działalność artystyczną w Polsce i poza granicami (Niemcy, Francja, Hiszpania, Włochy, Belgia, Litwa, Łotwa, Słowacja, Bułgaria, Algieria, Jordania, Tunezja, Rosja, Chiny). Koncertowała również w Stanach Zjednoczonych, m.in. w nowojorskiej Carnegie Hall. Jest cenioną kameralistką, specjalizującą się w repertuarze wokalnym. Działalność koncertową łączy z pedagogiczną, w swym dydaktycznym dorobku ma kilkudziesięciu laureatów konkursów – studentów i absolwentów kształconych pod jej kierunkiem i przy pianistycznej współpracy. Przez kilkanaście lat współpracowała z prof. Teresą Żylis-Gara oraz prof. Ryszardem Karczykowskim w ramach mistrzowskich kursów wokalnych w Radziejowicach.
Program:
Clara Schumann (1819-1896)
aus: Sechs Lieder op. 13
1. Ich stand in dunklen Träumen (Heinrich Heine)
4. Der Mond kommt still gegangen (Emanuel Geibel)
Clara Schumann
Die Lorelei (Heinrich Heine)
Ethel Smyth (1858-1944)
The Clown (Maurice Baring)
Germaine Tailleferre (1892-1983)
Six Chansons Françaises
1. Non, la fidélité (Gabriel-Charles de Lattaignant)
2. Souvent un air de vérité (Voltaire)
3. Mon mari m'a diffamée (Anonym, 15. Jahrhundert)
Pauline Viardot (1821-1910)
Z cyklu 6 mazourkes de F. Chopin na głos i fortepian
Aime-moi (Louis Pomey)
La danse (Louis Pomey)
Plainte d’amour
Hai Luli
Dora Pejačević
Es war einmal op.23 nr.7 (Wilhelmine Wickenburg-Almásy)
Wie ein Rausch (Anna Ritter)
Ein Schrei op.30 nr.2 (Anna Ritter)
Stefania Turkewich (1898-1977)
Emigration Elegy (Stepan Maslak)
Eriona Rushiti (b.1971)
Melos (Eriona Rushiti)
Florence Price (1887-1953)
To my little Son (Julia Johnson Davis)
Songs to the Dark Virgin (Owain Evans)
Heart of a Woman (Georgia Douglas Johnson)
Koncert dofinansowany ze środków Miasta Poznania #poznanwspiera
Wstęp wolny!
Dofinansowano z budżetu Miasta Poznania.
#edgemusicstudio #fundacjaswiatmozliwosci #poznanwspiera #annabudzynska
EDGE MUSIC STUDIO
EDGE MUSIC STUDIO
muzyczne przestrzenie
100 m2 profesjonalnej przestrzeni akustycznej wyposażone w koncertowy fortepian Yamaha, klawesyn dwumanuałowy i pozytyw. Powierzchnia mieści do 100 osób publiczności.
100 m2 profesjonalnej przestrzeni akustycznej wyposażone w koncertowy fortepian Yamaha, klawesyn dwumanuałowy i pozytyw. Powierzchnia mieści do 100 osób publiczności.
krańcowa 24 - poznań
krańcowa 24 - poznań
© 2021 EDGE MUSIC STUDIO / ALL RIGHTS RESERVED
© 2021 EDGE MUSIC STUDIO
/ ALL RIGHTS RESERVED