.
.
.
c
MUSIC
Żywot człowieka według Reja
KONCERT JAZZOWY
edge music studio
kto?
Katarzyna Wiwer - sopran
Henryk Kasperczak - lutnia
kiedy?
27 maja 2022, G. 19.00
Majowe Osobiste Spotkanie Muzyczne będzie niezwykłą podróżą w dawne wieki świetności Pierwszej Rzeczypospolitej. Przewodnikami po niej będą: Katarzyna Wiwer i Henryk Kasperczak.
Program "Żywot człowieka według Reja" jest podróżą do czasów renesansu, aby zbadać, czy człowiek, jego troski, radości, stosunek do Boga, ale też cnoty i przywary, zmieniły się tak bardzo, jak sądzić mogliby nasi współcześni? Teksty Mikołaja Reja i odpowiadające im pieśni, wśród których znajdziemy renesansowe perełki, zarówno polskie, jak i pochodzące z całej Europy, dadzą nam jędrny, barwny i nie pozbawiony zarówno dowcipu, jak i zadumy obraz Człowieka – jego dziejów od czasów rajskich, aż po codzienne ziemskie bytowanie. Spojrzenie to okaże się ciągle aktualne i jakże bliskie nam ludziom współczesnym! Kierunek muzycznej drogi wskażą nam teksty zaczerpnięte z rozprawy „Żywot człowieka poczciwego" Mikołaja Reja, która stała się literacką kanwą całego programu. W programie obok muzyki Wacława z Szamotuł oraz anonimowych pieśni polskich znajdą się psalmy oraz ich parafrazy opracowane przez kompozytorów, takich jak Mikołaj Gomółka, Nicolas Vallet czy Michael Cavendish, a także pieśni kompozytorów renesansowych takich, jak Bartolomeo Tromboncino czy Gilles Durant de la Bergerie.
Wstęp WOLNY, a po koncercie - tradycyjna "lampka wina". ZAPRASZAMY!
Program koncertu:
- Wacław z Szamotuł (1526–ok.1560) Alleluja chwalcie Pana Boga Wszechmocnego
- Nicolas Vallet (ok. 1583–ok. 1642)
- Psalm 42 Ainsi qu’on oit le cerf bruire (Pseaumes de David, 1615)
- Anonim O przedziwna gładkości (Koło tańca wesołego XVIIw.)
- Bartolomeo Tromboncino (ok. 1470–ok. 1535) Poi che volse la mia stella (Tenori i contrabassi intabulati col sopran il canto…)
- Benedykt Drusina Fantasia
- Gilles Durant de la Bergerie (1554–1605) Ma Belle Si Ton Ame
- Giulio Caccini (1551–1618) Amor, ch' attendi! (Le Nuove Musiche, 1602)
- Anonim Jeszcze słońce promięni swoich nie straciło (Koło tańca wesołego XVIIw.)
- Anonim Estampide, An Almane
- Anonim Pieśń satyryczna – Przestrach na złe sprawy ludzkiego żywota sł. Mikołaj Rej (Kancjonał zamojski XVI w.)
- Wacław z Szamotuł (1526–ok. 1560) Powszednia spowiedź: Ach, mój niebieski panie
- Anonim Prelude, Pasamezzo, Fantasia (Kraków Mus. Ms 40641)
- Michael Cavendish (ok. 1565–1628) Wandring in this place (14 Ayres in Tabletorie to the Lute 1598)
- Anonim, Boży Syn z górnego kraju (Parafraza pieśni Ave hierarchia XV w., tekst Bracia czescy 1544)
- Mikołaj Gomółka (ok. 1535–ok. 1591) Psalm XXIII Mój wiekuisty pasterz mnie pasie („Melodie na psałterz polski” 1580)
- Mikołaj Gomółka (ok. 1535–ok. 1591) Psalm XCVII Pan nasz Bóg nasz panuje („Melodie na psałterz polski” 1580)
W programie wykorzystano również fragmenty „Żywota człowieka poczciwego” Mikołaja Reja
Sylwetki wykonawców:
Katarzyna Wiwer
Katarzyna Wiwer śpiewaczka i propagatorka kultury, tłumaczka książki „Historia śpiewu”, jest absolwentką wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. Szczególnie umiłowała muzykę dawną, która zajmuje najważniejsze miejsce w jej repertuarze, począwszy od monodii średniowiecznej (Hildegarda z Bingen), poprzez utwory Dowlanda, Zieleńskiego i Monteverdiego, pieśni Purcella i inne barokowe pieśni angielskie, liczny wybór kantat Buxtehudego i Bacha, dzieła oratoryjne Haendla, Mozarta, Haydna oraz wiele innych. Śpiewaczka nie stroni również od repertuaru pieśniarskiego i muzyki współczesnej, wykonując utwory Moniuszki, Schuberta, Chopina, Szymanowskiego, Rodriga, aranżacje pieśni szkockich, aż po utwory pisane specjalnie dla niej. Ma na swoim koncie wiele prawykonań, zarówno utworów nowych, jak i pierwszych, czasem po setkach lat, współczesnych wykonań utworów z dziedziny muzyki dawnej (m.in. archiwalia jasnogórskie, podolinieckie, benedyktyńskie i inne). Współpracuje z wieloma zespołami m.in: Lute Duo, Flores Rosarum, Polską Orkiestrą XVIII wieku, Celtic Triangle, Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną, a także znakomitymi kameralistami, jak Andrzej Zawisza, Irena Davidson, Henryk Kasperczak, Marek Szlezer czy Michał Rot. Katarzyna Wiwer jest również założycielem oraz dyrektorem artystycznym zespołu muzyki dawnej Scepus Baroque.
Śpiewaczka koncertowała na licznych festiwalach m.in.: Muzyka w starym Krakowie, Banchetto Musicale w Wilnie, Salezjańskie Lato w Przemyślu, Kolory Polski, Perła Baroku w Kobyłce, Festiwal Muzyki Polskiej, Dni Bachowskie w Krakowie, Festiwal Bachowski w Świdnicy, Festiwal „Fide et Amore” w Żorach, Festiwal Muzyki Organowej w Leżajsku, Muzyka nad Zdrojami w Szczawnicy, Barok na Spiszu, Kromer Biecz Festival, Festiwal muzyki jednogłosowej w Płocku, Chanterelle Festiwal, Wawel o zmierzchu oraz Wieczorach Wawelskich i koncertach na Zamku Królewskim w Warszawie. Jest prezesem fundacji Kulturalny Szlak, a także dyrektorem artystycznym dwóch festiwali: Muzyka nad Zdrojami, odbywającym się w Szczawnicy oraz Barok na Spiszu – festiwalu promującego wspaniałe zabytki baroku na polskim Spiszu.
Henryk Kasperczak
absolwent Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie lutni Toyohiko Satoh i Akademii Muzycznej w Krakowie oraz muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest wykładowcą Historycznych Praktyk Wykonawczych i gry na lutni w Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz w Łodzi. Aktywnie współtworzy cykle koncertowe oraz projekty operowe w kraju i za granicą z wybitnymi solistami i orkiestrami. Na przestrzeni lat dokonał kilkudziesięciu nagrań studyjnych. Jako wykładowca i pedagog przewodzi kursom muzyki renesansowej, niejednokrotnie zasiada także w składzie jury. Grając na instrumentach historycznych uczestniczy również w działaniach muzyki współczesnej i rozrywkowej. W formacjach Amaryllis i Pospolite Ruszenie łączy muzykę dawną z rokiem progresywnym. Współpracując z Jackiem Kowalskim, Mirosławem Czyżykiewiczem i Bartkiem Marusikiem wprowadza lutnie w świat współczesnej piosenki z tekstem literackim. W projektach tych wykorzystuje lutnię, teorbę, pistalę, dudy, r’bę i saz.
Koncert dofinansowany z budżetu Miasta Poznania #poznanwspiera #edgemusicstudio #fundacjaswiatmozliwosci
EDGE MUSIC STUDIO
EDGE MUSIC STUDIO
muzyczne przestrzenie
100 m2 profesjonalnej przestrzeni akustycznej wyposażone w koncertowy fortepian Yamaha, klawesyn dwumanuałowy i pozytyw. Powierzchnia mieści do 100 osób publiczności.
100 m2 profesjonalnej przestrzeni akustycznej wyposażone w koncertowy fortepian Yamaha, klawesyn dwumanuałowy i pozytyw. Powierzchnia mieści do 100 osób publiczności.
krańcowa 24 - poznań
krańcowa 24 - poznań
© 2021 EDGE MUSIC STUDIO / ALL RIGHTS RESERVED
© 2021 EDGE MUSIC STUDIO
/ ALL RIGHTS RESERVED