.
.
.
c
MUSIC
Komorowska Duda DUO - Ale Meksyk!
Komorowska Duda DUO - Ale Meksyk!
edge music studio
edge music studio
kto?
Małgorzata Komorowska (harfa)
Katarzyna Gacek - Duda (flety)
kiedy?
25 kwietnia 2025, G. 19.00
Wydarzenie na ŻYWO
WSTĘP WOLNY
KOMOROWSKA DUDA DUO - dwa odmienne muzyczne światy - etniczny oddech fletu spotyka się z kunsztem klasycznych strun harfy.
"ALE MEKSYK!" OD MÁRQUEZA PO HAJDUKA
Katarzyna Gacek-Duda zaczaruje bogactwem odcieni różnych typów fletów z całego świata, m.in zabrzmi jej autorstawa Cichy wiatr na drewnianą piszczałkę beskidzką z harfą, tradycyjna chińska melodia Kwiat jaśminu opracowany przez flecistkę na drewniany flet chiński DiZi z harfą oraz w melodiach rumuńskich.
Szlak meksykańskej podróży wytyczy odkryta dla polskiej publiczności przez Małgorzataę Komorowską twórczość największego, współczesnego meksykańskiego kompozytora Arturo Márqueza.
Jego Máscaras – czteroczęściowy, roztańczony koncert na harfę i orkiestrę zabrzmi w transkrypcji Małgorzaty Komorowskiej na harfę i flet grendadillowy.
I Máscara Flor, Il Máscara Son, III La pasión según San Juan de Letrán, IV La pasión según Marcos.
Program koncertu:
- Katarzyna Gacek-Duda - Cichy wiatr na flet drewniany z harfą
- Kwiat jaśminu (tradycyjna chińska melodia), opracowanie Katarzyna Gacek-Duda na drewniany flet chiński DiZi z harfą
- Melodie Rumuńskie na flety i harfę
- Arturo Márquez (*1950) - Son a Mara (harfa solo)
- Arturo Márquez (*1950)
Máscaras – koncert na harfę i orkiestrę w transkrypcji Małgorzaty Komorowskiej na harfę i flet grendadillowy
I. Máscara Flor
II. Máscara Son
III. La pasión según San Juan de Letrán
IV. La pasión según Marcos
WSTĘP WOLNY!
Po koncercie - swobodne spotkanie z Artystkami przy lampce wina.
Dofinansowano z budżetu Miasta Poznania #poznanwspiera #fundacjaswiatmozliwosci #edgemusicstudio
O ARTYSTKACH:
KATARZYNA GACEK DUDA - ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na wydziale instrumentalnym – specjalność flet poprzeczny. Jej praca magisterska była również fascynacją twórczości Toru Takemitsu a konkretnie utworem „VOICE” na flet solo, gdzie Toru Takemitsu inspirując się tradycyjnym japońskim fletem Shakuhachi – przełożył jego brzmienie na flet poprzeczny. Katarzyna Gacek – Duda po raz pierwszy w historii katowickiej uczelni wykonała ten utwór kompozytora na koncercie dyplomowym kończącym pewien etap jej rozwoju i edukacji.
Odbyła roczne stypendium na Uniwersytecie Wiedeńskim w klasie Giseli Mashajekhi – Beer oraz Wolfganga Schulza. To właśnie profesor Gisela Mashajeki Beer współpracowała nad materiałem do swej płyty z kompozytorem Toru Takemitsu. Jej wiedza o wykonawstwie utworu „Voice” była przekazem z „pierwszej ręki”.
Katarzyna Gacek – Duda ukończyła studia podyplomowe w mistrzowskiej klasie fletu prof. Jadwigi Kotnowskiej w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Profesor Jadwiga Kotnowska zachwyciła się kolekcją etnicznych instrumentów Katarzyny, zachęcając ją jednocześnie do kontynuowania swojej pasji i rozwijania równolegle z muzyką klasyczną.
Rozwijała swoje umiejętności podczas kursów mistrzowskich u następujących cenionych flecistów: Janos Balint, Peter Lukas Graf czy Aurele Nicolet.
Laureatka nagród w dziedzinie muzyki klasycznej oraz etnicznej i tradycyjnej.
Koncertowała jako muzyk orkiestrowy w różnych kolaboracjach orkiestrowych w wielu zakątkach świata z następującymi dyrygentami: Marzena Diakun, Wojciech Rodek, Gabriel Chmura, Krzysztof Penderecki, Uros Lajovic. Muzyka tradycyjna, etno oraz muzyka klasyczna to najbliższe środowisko Katarzyny.
W swojej kolekcji posiada około 205 fletów etnicznych oraz kilka instrumentów strunowych szarpanych.
Katarzyna Gacek Duda prowadzi również działalność pedagogiczną. Jej pasją jest podróżowanie po świecie w miejsca gdzie flet stanowi dziedzictwo narodowe aby jeszcze bardziej zaznajomić się z kulturą muzyczną tego instrumentu.
W 2023 roku obroniła tytuł doktora sztuki w zakresie fletów etnicznych oraz autorskiej ornamentyki na flet poprzeczny standardowy w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Jest autorką bezprecedensowych ornamentów etnicznych na flet poprzeczny współczesny w oparciu o szatę dźwiękową wybranych fletów etnicznych świata.
Multiflecistka, autorka miniatur etnicznych na flety etniczne świata oraz twórca projektów artystycznych:
· Królestwo Beskidu, Hala
· EuroAzjan
· Polish Soul Play Melodies of Nations
· Polifonia Flecistyki Etnicznej/ World Flutes in Ethnic Polyphony
MAŁGORZATA KOMOROWSKA - Harfistka, koncertująca solowo oraz z wybitnymi zespołami. Wszechstronny muzyk prowadzący wielokierunkowe działania artystyczne, wykładowca doktor Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, pedagog, terapeuta muzyką, oligofrenopedagog.
Artystka o doświadczeniu koncertowym zarówno klasycznym jak i łącząca klasykę z jazzem, muzyką etno i rozrywkową. Autorka projektu Harfa
w kolorach Meksyku – prawykonania harfowych dzieł Arturo Márqueza w Polsce, który zyskał Patronat Honorowy Ambasadora Meksyku Rzeczpospolitej Polskiej. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2022 roku. Nagrodzona medalem Zasłużony dla Kultury Polskiej 2024.
Absolwentka klasy harfy prof. Bogumiły Lutak-Modrinć krakowskiej Akademii Muzycznej i Katedry Interpretacji Muzyki Współczesnej (dyplom
z wyróżnieniem – 1994). Studiowała również Psychologię na Uniwersytecie Warszawskim. Nauczyciel dyplomowany (2018).
W latach 1998-2007 pozostawała pod artystyczną opieką prof. Ursuli Holliger (Perfezionamento e di Interpretazione Musicale di Sermoneta, Włochy). Doskonaliła swój warsztat także na kursach mistrzowskich u Susan Mildonian, Dawida Watkinsa.
Stała współpraca (2000-2007) harfistki z orkiestrą Sinfonia Varsovia zaowocowała koncertami w najbardziej prestiżowych salach (Carnegie Hall, Théatre des Champs Elysées, Herkulessaal, Suntory Hall w Tokio), udziałem w renomowanych festiwalach (Salzburgu, Gstaad – Yehudi Menuhin Festival, La Folle Journée) oraz nagraniami CD/DVD (m.in. z Krzysztofem Pendereckim, Jerzym Maksymiukiem, Jackiem Kasprzykiem, José Curą, Krzesimirem Dębskim, Michałem Lorencem, Michelem Corbozem, Nigelem Kennedym – Polish Spirit (EMI Classics) nagroda – Echo Klassik 2008 oraz Fryderyk 2008
w kategorii Album Roku – Muzyka Symfoniczna i Koncertująca).
Ma w swoim dorobku koncerty i nagrania dzieł literatury symfonicznej, operowej, musicalowej i filmowej we współpracy także z New European Orchestra, Filharmonią Narodową, Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Poznańską, Capellą Bydgostiensis, Filharmonią Śląską, Filharmonią Wrocławską, orkiestrą NFM, Teatrem Roma, Filharmonią Częstochowską, Operą Bytomską.
Bogaty repertuar dzieł chóralnych, oryginalnie przeznaczonych na śpiew i harfę solową wykonuje ze znakomitymi chórami: New English Singers, University Of Manitoba Singers, New European Singers, Schola Cantorum Bialostociensis, Pueri Cantant, Sine Nomine, Poznańskie Słowiki, Izrael Kibbutz Choir.
Zapraszana jako solistka na międzynarodowe festiwale (m.in.: Festival Pontino, Music Festival w Salzburgu, Usti nad Labem, Gaude Mater, Wielkie rocznice – Haendel 2009 pod batutą Paula Esswooda na Zamku Królewskim w Warszawie). Dokonuje autorskich aranżacji, kompozycji i improwizacji harfowych, koncertując i nagrywając regularnie w projektach fusion łączących klasykę z jazzem. Głos jej instrumentu brzmi w wielu projektach i rejestracjach m.in. Continentals Orchestra & Choir, M. Urbaniaka – Live in Holy City, Grzecha Piotrowskiego, Alchemika, Mate.O – „Zapominam
o sobie” /Niepojęta łaska, „Accustic Room 47”, „Transitus” J.Mencla, Chopin na 5 kontynentach M. Pomianowskiej, Ann Hawkins – „Journey On”, Justyny Steczkowskiej, Joanny Lewandowskiej- „Najwcześniej najpóźniej”, „Zimowych piosenkach” Piasecznego/Krajewskiego, Pawła Zareckiego, Janusza Stokłosy, Betlejem w Polsce, CD/DVD live z koncertów JSJD – projektów Marcina Pospieszalskiego, P. Goliński – Oratorium z harfą elektryczną.
Współtworzy duety z fletem (Jadwiga Kotnowska, Anna Zmarzły, ), fletami etnicznymi (Katarzyna Gacek-Duda), piłą sopranową (Jolanta Sosnowska), sopranem (Barbara Abramowicz). Różnorodne stylistycznie programy prezentuje z zespołami kwartetu smyczkowego (Kwartet Pomorski, Fair Play Quartet), kwartetu dętego (A quatrro), Cracow Brass Quintet i na nagraniach płytowych, m.in. Gloria Hosanna, A Ceromony of Carolls B.Brittena (na chór i harfę, 1995), Metafrazy na flet i harfę (1998), Rajski ptak na sopran i harfę (2000), Water Spirit (na harfę celtycką solo, 2007), Una Impresion para el Serrucho y Arpa (na piłę sopranową i harfę celtycką, 2009).
Interdyscyplinarność artystyczna Małgorzaty Komorowskiej ma swój wyraz w licznych koncertach połączonych z wernisażami, wykładami, muzykoterapią oraz w tworzeniu projektów literacko – muzycznych z najwybitniejszymi aktorami (Brigittą Assheuer, Jarosławem Gajewskim, Jerzym Łazewskim, Olgierdem Łukaszewiczem, Zofią Kucówną, Wojciechem Malajkatem, Małgorzatą Niemirską, Ewą Segedą, Magdaleną Warzechą, Jerzym Zelnikiem) oraz wykonywaniu autorskiej muzyki do spektakli teatralnych.
Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Harfowego oraz Christian Art Centre z siedzibą w Rotterdamie. Autorka licznych publikacji.
EDGE MUSIC STUDIO
EDGE MUSIC STUDIO
muzyczne przestrzenie
100 m2 profesjonalnej przestrzeni akustycznej wyposażone w koncertowy fortepian Yamaha, klawesyn dwumanuałowy i pozytyw. Powierzchnia mieści do 100 osób publiczności.
100 m2 profesjonalnej przestrzeni akustycznej wyposażone w koncertowy fortepian Yamaha, klawesyn dwumanuałowy i pozytyw. Powierzchnia mieści do 100 osób publiczności.
krańcowa 24 - poznań
krańcowa 24 - poznań
© 2021 EDGE MUSIC STUDIO / ALL RIGHTS RESERVED
© 2021 EDGE MUSIC STUDIO
/ ALL RIGHTS RESERVED